refereed academic publications

  • A. Wonneberger (2014). Mehr Wissen durch Vielfalt? Komplementäre Nutzung von Informationsquellen zu Umweltthemen. In K. Kleinen-von Königslöw & K. Förster (Eds.), Medienkonvergenz und Medienkomplementarität aus Rezeptions- und Wirkungsperspektive (pp. 163-178). Baden-Baden: Nomos.
     
  • B. Burscher, D. Odijk, R. Vliegenthart, M. de Rijke & C.H. de Vreese (2014). Teaching the computer to code frames in news: comparing two supervised machine learning approaches to frame analysis. Communication Methods and Measures, 8 (3), 190-206. doi: 10.1080/19312458.2014.937527
     
  • B. Schouten, M. Vlug-Mahabali, S. Hermanns, E. Spijker & J. van Weert (2014). To be involved or not to be involved? Using entertainment-education in an HIV-prevention program for youngsters. Health Communication, 29 (8), 762-772. doi: 10.1080/10410236.2013.781938
     
  • C. Elmelund-Præstekær & R. Vliegenthart (2014). Kombination af medie- og politikdata. In D.N. Hopmann & M. Skovsgaard (Eds.), Forskningsmetoder i journalistik og politisk kommunikation (Samfundsvidenskabernes metoder, 5) (pp. 357-374). Copenhagen: Hans Reitzels.
     
  • E. Vasileiadou & R. Vliegenthart (2014). Studying dynamic social processes with ARIMA modeling. International Journal of Social Research Methodology, 17 (6), 693-708. doi: 10.1080/13645579.2013.816257
     
  • G. van Noort, L.M. Willemsen, P. Kerkhof & J.W.M. Verhoeven (2014). Webcare as an integrative tool for customer care, reputation management, and online marketing: a literature review. In P.J. Kitchen & E. Uzunoğlu (Eds.), Integrated communications in the postmodern era (pp. 77-99). Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan.
     
  • G.N. Kpéra, N. Aarts, R.C. Tossou, G.A. Mensah, A. Saïdou, D.K. Kossou, A.B. Sinsin & A.J. van der Zijpp (2014). ‘A pond with crocodiles never dries up’: a frame analysis of human-crocodile relationships in agro-pastoral dams in Northern Benin. International Journal of Agricultural Sustainability, 12 (3), 316-333. doi: 10.1080/14735903.2014.909637
     
  • H. van Rooij & N. Aarts (2014). In dienst van beleid of in dienst van de democratie? Een studie naar de waarden achter overheidscommunicatie. Bestuurswetenschappen, 68 (1), 13-40. doi: 10.5553/Bw/016571942014068001003
     
  • J. Hofhuis, K.I. van der Zee & S. Otten (2014). Comparing antecedents of voluntary job turnover among majority and minority employees. Equality, Diversity and Inclusion, 33 (8), 735-749. doi: 10.1108/EDI-09-2013-0071
     
  • J. Huibers & J. Verhoeven (2014). Webcare als online reputatiemanagement: het gebruik van webcarestrategieën en conversational human voice in Nederland, en de effecten hiervan op de corporate reputatie. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 42 (2), 165-189. doi: 10.5553/TCW/138469302014042002005
     
  • J. Matthes & A. Wonneberger (2014). The skeptical green consumer revisited: testing the relationship between green consumerism and skepticism toward advertising. Journal of Advertising, 43 (2), 115-127. doi: 10.1080/00913367.2013.834804
     
  • J. Matthes, A. Wonneberger & D. Schmuck (2014). Consumers’ green involvement and the persuasive effects of emotional versus functional ads. Journal of Business Research, 67 (9), 1885-1893. doi: 10.1016/j.jbusres.2013.11.054
     
  • J.R. de Vries, P. Roodbol-Mekkes, R. Beunen, A.M. Lokhorst & N. Aarts (2014). Faking and forcing trust: the performance of trust and distrust in public policy. Land Use Policy, 38, 282-289. doi: 10.1016/j.landusepol.2013.11.022
     
  • J.W. Boumans & R. Vliegenthart (2014). ‘Safety first’ versus ‘op de barricaden’: een inhoudsnalyse van het nucleaire debat in Nederland. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 42 (4), 358-377. doi: 10.5553/TCW/138469302014042004004
     
  • K. de Swert, R. Vliegenthart & S. de Ruiter (2014). Het einde van het persbericht in zicht? Een analyse van persberichten en mediaberichtgeving in de verkiezingscampagne van 2012. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 42 (1), 39-54. doi: 10.5553/TCW/138469302014042001004
     
  • M. Boukes, H.G. Boomgaarden, M. Moorman & C.H. de Vreese (2014). News with an attitude: assessing the mechanisms underlying the effects of opinionated news. Mass Communication & Society, 17 (3), 354-378. doi: 10.1080/15205436.2014.891136
     
  • M. ter Haar, N. Aarts & P. Verhoeven (2014). Communicatiestrategieën bij complexe samenwerking: een casestudy naar innovatie in zorgpreventie. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 42 (2), 121-144. doi: 10.5553/TCW/138469302014042002003
     
  • M. van Klingeren & R. Vliegenthart (2014). The element of surprise: the diverse impact of slightly alternative specifications of context on opinion formation in multi-level modeling. Quality and Quantity, 48 (6), 3145-3152. doi: 10.1007/s11135-013-9946-x
     
  • M. van Selm & B. I. J. M. van der Heijden (2014). Media portrayals of older employees: A success story? Journal of Organizational Change Management, 27 (4), 583-597. doi: 10.1108/JOCM-05-2014-0102
     
  • M. van Vuuren, N. Aarts & T. Stevens (2014). Communicatiewetenschap als scheikunde of chemie: naar een integrale benadering van de wetenschapsdiscipline. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 42 (4), 329-341. doi: 10.5553/TCW/138469302014042004002
     
  • N.D. van Norel, P.A.M. Kommers, J.J. van Hoof & J.W.M. Verhoeven (2014). Damaged corporate reputation: can celebrity Tweets repair it? Computers in Human Behavior, 36, 308-315. doi: 10.1016/j.chb.2014.03.056
     
  • P. Van Aelst & R. Vliegenthart (2014). Studying the tango: an analysis of parliamentary questions and press coverage in the Netherlands. Journalism Studies, 15 (4), 392-410. doi: 10.1080/1461670X.2013.831228
     
  • P. van Aelst, G. Thesen, S. Walgrave & R. Vliegenthart (2014). Mediatization and political agenda-setting: changing issue priorities? In F. Esser & J. Strömbäck (Eds.), Mediatization of politics: understanding the transformation of western democracies (pp. 200-222). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
     
  • R. Vliegenthart & N. Mena Montes (2014). How political and media system characteristics moderate interactions between newspapers and parliaments: economic crisis attention in Spain and the Netherlands. The International Journal of Press/Politics, 19 (3), 318-339. doi: 10.1177/1940161214531335
     
  • R. Vliegenthart (2014). Moving up: applying aggregate level time series analysis in the study of media coverage. Quality and Quantity, 48 (5), 2427-2445. doi: 10.1007/s11135-013-9899-0
     
  • R. Vliegenthart, L. Rimestad & J. Nygaard Blom (2014). Computerstøttet indholdsanalyse. In D.N. Hopmann & M. Skovsgaard (Eds.), Forskningsmetoder i journalistik og politisk kommunikation (Samfundsvidenskabernes metoder, 5) (pp. 203-222). Copenhagen: Hans Reitzels.
     
  • S. Engesser, F. Esser, C. Reinemann, S. Scherr, J. Matthes & A. Wonneberger (2014). Negativität in der Politikberichterstattung: Deutschland, Österreich und die Schweiz im Vergleich. Medien- & Kommunikationswissenschaft, 62 (4), 588-605. doi: 10.5771/1615-634x-2014-4-588
     
  • S. Kruikemeier, G. van Noort, R. Vliegenthart & C. de Vreese (2014). Nieuwe media, een politieke belofte? In P. van Praag & K. Brants (Eds.), Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012 (pp. 107-123). Diemen: Uitgeverij AMB.
     
  • S. Kruikemeier, G. van Noort, R. Vliegenthart & C.H. de Vreese (2014). Unraveling the effects of active and passive forms of political Internet use: does it affect citizens’ political involvement? New Media & Society, 16 (6), 903-920. doi: 10.1177/1461444813495163
     
  • T. Schillemans & S.H.J. Jacobs (2014). Between a Rock and a Hard Place: Framing Public Organizations in the News. In J. Pallas, L. Strannegård & S. Jonsson (Eds.), Organizations and the Media Organizing in a Mediatized World. New York: Routledge.
     
  • T.G.L.A. van der Meer & J.W.M. Verhoeven (2014). Emotional crisis communication. Public Relations Review, 40 (3), 526-536. doi: 10.1016/j.pubrev.2014.03.004
     
  • T.G.L.A. van der Meer (2014). Organizational crisis-denial strategy: the effect of denial on public framing. Public Relations Review, 40 (3), 537-539. doi: 10.1016/j.pubrev.2014.02.005
     
  • T.G.L.A. van der Meer, D. Gelders & S. Rotthier (2014). E-democracy: exploring the current stage of e-government. Journal of Information Policy, 4, 489-506.
     
  • T.G.L.A. van der Meer, P. Verhoeven, H. Beentjes & R. Vliegenthart (2014). When frames align: The interplay between PR, news media, and the public in times of crisis. Public Relations Review, 40 (5), 751-761. doi: 10.1016/j.pubrev.2014.07.008
     
  • W. Elving & V. Steenhuis (2014). Ik kies bewust voor misleiding? Over logo’s op voedselproducten en de invloed op scepticisme en aankoopintentie. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 42 (2), 100-120. doi: 10.5553/TCW/138469302014042002002
     
  • W. van Zoonen, J.W.M. Verhoeven & W.J.L. Elving (2014). Understanding work-related social media use: An extension of theory of planned behavior. International Journal of Management, Economics & Social Sciences, 3 (4), 164-183.
     
  • W. van Zoonen, T.G.L.A. van der Meer & J.W.M. Verhoeven (2014). Employees work-related social-media use: his master’s voice. Public Relations Review, 40 (5), 850-852. doi: 10.1016/j.pubrev.2014.07.001
     
  • W.J.L. Elving (2014). Communicating corporate social responsibility in a skeptical world. In D. Türker, H. Toker & C. Altuntaş (Eds.), Contemporary issues in corporate social responsibility (pp. 57-69). Lanham, Md.: Lexington Books.
     

doctoral thesis